Generalne i najwazniesze zmiany w Kontanhhjælp (Kontanhjælpsfermen).Duzo pisze tutaj o zmianach w tej formie pomocy socjalnej. Byc moze uda mi sie chociaz troche przyblizyc najwazniejsze elenty tej reformy.
Kontanthjælpsreformen wstapila w zycie z dniem 1. Stycznia 2014, alle juz od 1. Pazdziernika 2013 komuny rozpoczely uplasowywanie osob otrzymujacych ta pomoc w nowych grupach, tzw. Visitationsgrupper i zaczely oceniac i podejmowac decyzje odnosnie stawki dla kazdej z tych osob od 1.1.2014. W zwiazku z tym, rowniez bedzie zaostrzona kontrola posiadania srodkow majatkowych osob starajacych sie o ta pomoc, ktora jest przeznaczona tylko dla osob w wyjatkowej sytuacji, mozna powiedziec nie tyle bez srodkow do zycia, bo to nikogo nie obchodzi (taka jest prawda), ale osob ktorych nagle nawiedzilo tzw. „wydarzenie socjalne” i ktorych syutuacja ekonomiczna (majatek ponizej 10.000 kr.), nie pozawala w aktualnej chwili i tylko w relatywnie krotkim okresie czasu (wazne!), na sprostanie elementarnym potrzebom w okresie przjesciowym . A wiec jak wiadomo, do takich osob, ktorym ewentualnie przysluguja taka pomoc, nie zaliczaja sie osoby posiadajace wlasne mieszkanie, czy tez inne wartosci zarowno tutaj jak i poza granicami Danii.
Nie ma watpliwosci, ze wszystkie osoby na kontanthjælp odczuja skutki reformy i nowych zasad pomocy. Osobiscie uwazam, ze jest to bardzo dobra reforma, naklaniajaca, a moze nawet zmuszajaca osoby na tej biernej pomocy do polepszenia swoich kwalifikacji lub uzyskanie wyksztalcenia/zawodu poprawiajacego mozliwosci uzyskania pracy, szczegolnie jak sie zmieni sytuacja „kryzysu” oraz na przyszlosc, kiedy zaklady pracy beda potrzebowaly rak do pracy. Cala ta „operacja” dotyczy tylko osob na kontanthjælp. Bowiem kazdy dunczyk, ktory mysli o swoich mozliwosciach, uczy sie i doksztalca przez cale zycie a zabezpieczenia swojej sytuacji szuka gdzie indziej niz w pomocy socjalnej, np. bedac czlonkime A-kasse. Pozostaje pewna grupa ktora trzeba otoczyc pomoca, ale tez twobec tej grupy osob postawic bardziej konkretne wymagania a wymagania mozna stawiac tylko jezeli ten kto je stawia czyni wszystko (albo przynajmnie iwecej niz dotychczas) aby mozna bylo te wymagania honorowaz ze strony tych osob, potrzbujacych pomocy. Ta reforma oznacza miedzy innymi, ze mlodym udzielana bedzie pomoc w kierunku umozliwienia im rozpoczecia konkretnej nauki. Osoby, ktore sa w stanie pracowac, beda przedstawione jasnym i zdecydowanym wymaganiom znalezienia (czytaj sobie samemu) pracy, albo wykonywania pracy w zamian za otrzymywane swiadczenia kontanhjælp. Osoby z naprawde powaznymi problemami spolecznymi (udsætte borgere), beda wspierane poprzez koordynowana, a nie jak dotychczas najczesciej rozporoszona na wiele instytucji i urzedow dorywcza pomoc, aby w ten sposob w dalszej perspektywie umozliwic im jakis sens zycia poprzez nawet minimalne ale korzystne dla ich sytuacji wyksztalcenie i moze uzyskanie jakies pracy (nie zawsze w sensie zabezpieczenia siebie samego ekonomicznie)
Tak bardzo ogolnie, to likwiduje sie pomoc kontanhjælp dla osob ponizej 30, ktore nie maja kompetentnego wyksztalcenia zawodowego do podjecia pracy zawodowej i w zamian kontnahjælp wprowadza sie nowa forme pomocy tzw. uddannelseshjælp (pomoc w celu nauki). Celem tej pomocy, to podjecie nauki na normalnych zasadach. Tymi nowymi przepisami prawa o kontanhjælp, dzieli sie osoby otrzymujace kontanhjælp, w tym mlodych ponizej 30 lat i ktorzy maja jakies wyksztalcenie zawodowe na osoby gotowe do podjecia pracy i osoby tzw. Aktivitertsparate (gotowe do aktywnosci – troche dziene okreslenie, ale na pewno osoby na kontanhjælp wiedza o co chodzi). Jednoczesnie dzieli sie osoby otrzymujace pomoc na wyksztalcenie (uddannelseshjælpsmodtagere) na osoby gotowe do przeprowadzenia nauki i aktivitetsparate. Wobec osob otrzymujacych kontanhjælp i ktore sa „jobparate” = nadaja sie do pracy, bedzie przez pierwsze 3 miesiace wprowadzony aktywny wklad pracy w szukaniu im/razem z nimi zatudnienia. Nie pozniej niz po miesiacach, osoby te beda zmuszone do wykonywania prac im nakazanych w zamian za otrzymywanie pomocy socjalnej. Nie wiem o jakiej pracy bedzie mowa, ale wyobrazam sobie kazda mozliwa prace bez przebierania ze strony podatnika. W reformie tej ten rodzaj pracy jest okreslony jako „nytteindsats”, to znaczy wklad pracy, przynoszacy konkretne korzysci i ktory ma na celu jak najszybciej mozliwic osobie jakies konkretne zatrudnienie na normalnych warunkach rynku pracy. Osoby na kontanhjælp ktore w zasadzie sa gotowe do podjecia nauki, beda musialy jak najszybciej podjac nauke na normalnych warunkach a nie siedziec na kontanhjælp.
Tzw. ”aktivitetsparate” osoby (gotowe do aktywnoisci) osoby i ktore aktualnie otrzymuja albo kontanhjælp albo uddannelseshjælp, bede otrzymywaly pomoc w sensie skoordynowanego wkladu pracy instytucji, opartym na wczesniejszej ocenie i aktualnej ocenie tej osoby, aby w ten sposob postanowic czy osoba ta ma byc zakwalifikowana do szukania pracy czy tez do ksztalcenia sie. Tym osobom bedzie zaproponowany specjalny rådgiver/doradca - koordynator. Ponadto to nowe prawo daje mozliwosc przyznania mentora osobom, ktore beda mialy taka potrzebe. Zadaniem mentora bedzie pomoc w ukierunkowaniu nauki szczegolnie wobec osob, ktore sa mlodymi rodzicami.
Reasumujac:
To nowe prawo o kontanhjælp likwiduje pomoc dla osob ponizej lat 30 i wprowadza sie nowa pomoc na zasadzie stypendium (SU) zamian za dotychczasowej tzw. uddannelseshjælp. Mlodzi, ktorzy nie sa w stanie od razu rozpoczac wyksztalcenia, moga uzyskac dodatek (aktivitetstillæg), tak ze w zasadzie beda otrzymywac takie same swiadczenie jak dotychczas. Wszyscy mlodzi bez wyksztalcenia, dostana nakaz ksztalcenia sie i dokladna ocene ich mozliwosci. Osoby, ktore ukonczyly 30 rok zycia i osoby ponizej 30 roku zycia i ktore maja wykszalcenue, zachowuja swoja kontanhjælp.
Otrzymujacy kontanhjælp, ktorzy sa w stanie pracowac, beda pracowac w zamian za otrzymywane swaidczenie. Pierwsze 3 miesiace – wzmozony fokus na intensywne poszukiwanie pracy a potem najpozniej po 3 miesiacach praca tzw. nytteindsats. Reforma koncentruje sie rowniez na klientach z kompleksowymi eproblamami. Szczegolnie trudni klienci (udsætte) maja prawo do doradcy/koordynatora, ktory zapewni, ze koordynowany wklad pracy kontrolowany w jednym miejscu/u jednej osoby a nie jak dotychcas w wielu oddzialach komuny.Tak naprawde to ja w to tak bardzo nie wierze, ze jest to do przeprowadzenia w krotkim pokresie czasu, ale sam cel jest OK, widzac jak to funkcjonuje obecnie.
I w koncu ostania wazna zmiana dotyczaca wspolzyjace ze soba pary, gdzie obydwie osoby maja ukonczone 25 lat. Te osoby maja wzajemny obowiazek utrzymyuwania siebie. W ten spsob system kontanthjæl odzwieciedla wspolczesne formy wspolzycia i stanowienia rodzin. Do tej pory w Danii byl tylko taki obowiazek wzajemnego troszczenia sie o siebe ograniczony do formy wspolzycia malzenskiego.
O stawkach kontanhjælp nie bede pisal, poniewaz sa one dostepne na wielu stronach. internetowych. Jeszcze raz naklaniam wszysrtkich tutaj pracujacych - zapiszczie sie do A-kasse!